L’auditoria feta a la Hispano destapa reiterats incompliments tècnics i d’horaris
Les JERC han fet pública l’auditoria que la Generalitat ha realitzat a Monbus-Hispano Igualadina després de les reiterades queixes i denúncies dels usuaris al corredor Igualada-Bar kjcelona. El document s’ha fet durant el 2017 i al llarg de 60 pàgines posa en evidència deficiències tècniques i incompliments d’horaris per part de la companyia.
L’auditoria detalla que un 16,7% dels vehicles no han passat les inspeccions d’una ITV mòbil que se’ls va fer a les cotxeres. A més, denuncia que Monbus només va deixar inspeccionar 24 dels 35 vehicles que té. El document detalla que el resultat de la inspecció “dista de ser l’ideal per un servei de transport col·lectiu”. En canvi, es valora positivament que la flota tingui una mitjana de 5 anys d’antiguitat. Pel que fa a l’interior dels autobusos, l’Índex de Qualitat és del 70%. El que més es valora és la neteja i el que menys l’acessibilitat i la connexió de Wi-fi.
Pel que fa als horaris, no es compleixen, principalment, a les parades que hi ha entre Igualada i Barcelona en el cas dels autobusos no directes. També s’ha detectat que un 13% de les expedicions surten abans de l’hora. L’auditoria troba mancances en la información que es dona als usuaris amb documents obsolets a les parades i una atenció telefònica deficient, tot i que es reconeix que els darrers mesos ha millorat. En general, les queixes registrades dels usuaris que hi ha hagut durant el 2017 han tornat a pujar a gairebé 600, després que els darrers tres anys s’hagin mantingt per sota de les 500. El pic va ser al 2013 amb 800 denúncies. El principal motiu és l’incompliment dels horaris.
L’auditoria de la Generalitat també aporta altres dades com que l’Index de Satisfacció global de Clients és del 61%, una xifra baixa, ja que la mitjana en altres línies d’autobús de Catalunya és d’entre el 75 i 85%. El 80% dels usuaris són menors de 50 anys i els desplaçaments a Barcelona són principalment per feina, estudis o gestions. Entre setmana es fan 60 expedicions a Barcelona i 65 de tornada a Igualada i el 2016 es van transportar fins a 921.000 viatgers, a l’espera de les dades del 2017.
L’auditoria de la Generalitat a Monbus-Hispano Igualadina s’ha fet a través d’inspectors enquestes ciutadanes. El document afirma que les incidències detectades suposen un “incompliment” del contracte. Després de fer pública l’auditoria, les JERC consideren que “Monbus és un perill públic” i insten a l’Ajuntament d’Igualada a que demani accelerar el rescat de la concessió i no es posin els usuaris en risc.
Recordem que la Generalitat va adjudicar el corredor Igualada-Barcelona a Monbus-Hispano Igualadina al 2003 per un termini de 25 anys, cosa que propvoca que el contracte no acabi fins al 2028. Al novembre la Generalitat va anunciar que vol caducar el contracte amb la companyia tot agafant-se al resultat de l’auditoria que ara s’ha fet pública. Davant els tràmits per retirar la concessió de la línia Igualada-Barcelona a Monbus l’empresa podrà presentar al·legacions i es calcula que hi hagi una decisió ferma abans de l’estiu.