Adif instal·larà càmeres de visió artificial per vigilar els despreniments de terra que es produeixen en alguns punts de la xarxa ferroviària
Manresa serà un dels punts on es posaran a Catalunya, a més de Girona i en un túnel entre Flix i Mora la Nova.
Les càmeres s’instal·laran en els punts on és més probable que hi hagi un despreniment de terra sobre les vies. És un sistema de vigilància novedós a la xarxa ferroviària perquè, fins ara, s’havien fet actuacions per estabilitzar els talusos i s’havien instal.lat xarxes per contenir els despreniments.
La detecció primerenca d’aquests successos és un repte tecnològic per l’ADIF i les càmeres de visió artificial poden ser un instrument vàlid, ja que es basen en l’anàlisi intel·ligent de les imatges, generant alertes quan es produeixen invasions de via que arribaran directament a els llocs de comandament o als centres de regulació de la circulació. Això permetrà «minimitzar el temps d’actuació, eliminant o reduint dràsticament les conseqüències que aquests esdeveniments tenen sobre les circulacions». El temps emprat en analitzar les imatges i comunicar l’alarma serà clau a l’hora d’adjudicar el contracte, que surt a el mercat amb un pressupost proper a l’milió d’euros.
Adif acaba de licitar el contracte per posar les càmeres i fer-les funcionar durant 3 anys. Si el resultat és positiu, s’estendrà a altres punts. De moment, a més de posar-ne a Manresa, Girona i a un túnel entre Flix i Mora la Nova, es provarà també a altres 7 punts de la xarxa ferroviària espanyola.