Catalunya es fixa reduir les víctimes mortals en accidents de trànsit un 20% el 2026 respecte al 2019
L’objectiu és la visió zero, que cap persona mori a l’asfalt. Per arribar a aquest horitzó, el Servei Català de Trànsit (SCT) ha presentat el Pla de seguretat viària 2024-2026, amb la missió de reduir un 20% les víctimes mortals el 2026 amb relació al 2019 a les carreteres, xarxa interurbana, i un 5% als pobles i ciutats.
El pla preveu 60 MEUR i consta d’un paquet d’accions, entre les quals incorporar en les properes setmanes 200 mossos de Trànsit, fet que permetrà incrementar la presència policial a la carretera i la investigació dels accidents. També s’instal·laran més radars i s’aplicarà intel·ligència artificial en els controls.
El pla presenta més de 200 accions distribuïdes en cinc eixos, que tenen a veure amb la sostenibilitat, els controls, la formació, les infraestructures viàries i de gestió del trànsit i la participació del territori.
Una altra mesura que es podria aplicar en les properes setmanes, però s’està acabant d’estudiar amb simuladors, és l’obertura d’un carril addicional de sortida els divendres a la tarda i els dissabtes al matí a l’AP-7 entre Martorell i Vilafranca del Penedès i un altre entre Parets del Vallès i Sils per facilitar la fluïdesa del trànsit
L’SCT també vol reforçar les mesures contra l’excés de velocitat, amb l’helicòpter, radars mòbils, 25 carros radar i cinc equips de drons. A més, incidirà en l’ús de la intel·ligència artificial per al control de les distraccions al volant, l’ús del cinturó de seguretat i la circulació pels carrils bus-VAO, entre altres.
El pla també es fixa reduir la sinistralitat de vianants, ciclistes i motoristes, col·lectius que preocupen especialment per la seva vulnerabilitat. L’any passat, 52 motoristes van morir a les carreteres catalanes, 49 el 2019.